030 670 5500

Valtakunnallinen asiakaspalvelu*

Kuinka tuoda insinööri lähelle ihmistä?

12.08.2015

Insinööri. Teknologiasta ja vempeleistä kiinnostunut nörttimies; itsepäinen, huumorintajuton pätijä, jonka ihmissuhdetaitoja ei ole kyseenalaistanut pelkkä anoppi. Lomamatkallaankin insinööri ottaa kuvia ennemmin paikallisista viemäri- ja lämpöeristeratkaisuista kuin seuralaisistaan.

Insinööritoimisto. Ota edellinen ja katso kertoimet Excelistä. Kaavojen kerrostuma on niin kova, että asiakaspalvelu ja ymmärrettävä kommunikaatio hälyttävät pelkkää erroria.

Stereotypiat tuntuvat olevan tiukassa. Kuilu tavallisen kuluttajan ja insinöörin välillä näyttää ammottavalta. Maallikkoasiakasta hirvittää tulkita insinöörin laatimaa asiantuntijalausuntoa, joka vilisee teknisiä termejä. U-arvot, konduktanssit ja RH-prosentit, anteeksi siis mitkä? Aivan kuin insinööri pitäytyisi menneessä ajassa, jolloin insinööri sai olla insinööri ja kuluttajalla ei ollut pokkaa asiantuntijan kyseenalaistamiseksi.

Ajat ovat kuitenkin muuttuneet. Isot asiantuntijayritykset eivät pärjää nykymarkkinoilla pelkällä insinöörien tietotaidolla. Kilpailu on kovaa ja kuluttaja vaatii paljon enemmän. Asiakaspalveluhenkisyys korostuu: ihmisläheinen asiantuntija on kultaakin kalliimpi nykyajan työnantajalle. Näistä työntekijöistä pidetään tiukasti kiinni, ja syystä.

Rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijayritys Raksystems pyrkii palveluillaan kaventamaan kuluttajan ja insinöörin välillä olevaa kuilua ja karsimaan turhat kaavakoukerot näiden välistä. Asiantuntijamme koulutetaan palveluhenkisyys edellä ja markkinointiviestimme kirjoitetaan niin, että insinöörin anoppikin ymmärtäisi. Tavoitteenamme on olla insinööritoimisto lähellä ihmistä.

Raksystemsin ajatusmaailmaan kuuluu, ettei kuluttajan tarvitse ymmärtää alan termistöä ymmärtääkseen kotinsa kunnon. Asiantuntijoidemme tulee osata kertoa havainnot siten, että jokainen kodin omistaja ymmärtää tilanteen. Asiantuntijoina meidän tulee myös uskaltaa kertoa asiat asioina, ei kaunistellen mutta kuitenkin siten, ettei kukaan loukkaannu. Ammattitaitoomme tulee voida luottaa niin insinöörin kuin asiakaspalvelummekin puolella.

Helppoa insinöörin kesyttäminen ei yrityksessämme ole ollut – Excel-ajattelu on toisinaan tiukassa – mutta uskomme työn kannattavuuteen. Asiakaspalautteidenkin mukaan jopa 90 % yrityksemme asiakkaista suosittelisi meitä. Tehtävänämme ei ole pelkästään tuottaa lausuntoa tarkastuskohteiden nykytilasta, vaan palvella asiakasta myös huominen mielessä. Vaalimmekin ihmisläheistä selvitystapaa myös jatkotoimenpiteiden osalta; mitä seuraavaksi kannattaisi kohteelle tehdä. Tämän Raksystems lupaa kertoa ihmisenä ihmiselle.

Jaa