Korkeatasoisen kohteen sekä meri-ilmaston tuomien haasteiden hallintaa – Helsingin Merenkulkijanrannan korttelin LVI-suunnittelu

Helsingin Lauttasaareen valmistui vuoden 2015 aikana upea ja monipuolinen seitsemästä eri taloyhtiöstä sekä isosta autohallista koostuva uudiskohde Merenkulkijanranta. Raksystems Tubular teki korttelin kuuden taloyhtiön sekä autohallin LVI-suunnittelun. Seitsemännen taloyhtiön LVI-suunnittelu oli ehditty toteuttaa jo ennen asiantuntijoidemme tulemista mukaan projektiin.

Merenkulkijanranta sijaitsee upeassa Lauttasaaren merellisessä maisemassa ja osa kokonaisuudesta on sijoitettu pitkälle meren pinnan päälle kaksikerroksisten asuntojen muodossa. Kohteessa on huomioitu niin ekologisuus kuin uudenlainen merellinen kaupunkiasuminenkin. Hanke oli edellä aikaansa ja kohdetta on käyty katsomassa ulkomaita myöden.

Haastava ja mieleenpainuva LVI-suunnittelu

YIT:n rakentaman Merenkulkijanrannan rakennustyöt on aloitettu jo vuonna 2007 ja ison hankkeen tavoin kohde valmistui reilut kymmenen vuotta myöhemmin, vuonna 2015. Alue luo arkkitehtonisesti merkittävän kokonaisuuden, jonka jokaisesta seitsemästä taloyhtiöstä on kulku sisäkautta korttelin yhteiseen maanalaiseen autohalliin. Autohalli on rakennettu kahteen kerrokseen.

”Korkeatasoinen Merenkulkijanranta antoi kokeneellekin LVI-suunnittelijalle haastetta, joka otetaan aina ilolla vastaan. Kohteessa on mm. meriveteen lauhduttamista ja jäähdyttämistä sekä kaksi erilaista lattialämmitys- ja jäähdytysjärjestelmää eli suunniteltavana oli varsin paljon tekniikkaa, jotka piti saada asettumaan järkevästi kohteeseen”, Kimmo Linturi Raksystems Tubularilta kertoo.

Haastavassa hankkeessa olivat mukana koko Raksystems Tubularin kokenut henkilökunta, jotka yli kymmenen vuoden ajan suunnittelivat ja kävivät työmaalla kohdekäynneillä varmistamassa suunnitelmien toteutumista paikan päällä.

Osittain meren päälle rakennetuissa Merenkulkijanrannan rakennuksissa hyödynnetään merivettä viilentämään asuntoja kesän lämpöisinä jaksoina. Merivesijärjestelmässä asuntojen jäähdytysenergiaa otetaan merivedestä, mikä on ekologinen ja energiaa säästävä ratkaisu. Ratkaisu on Suomessa asuntokohteessa ainutlaatuinen.

” Osa taloista on rakennettu pitkälle meren päälle. Meren rannalla on ylipäätään rankemmat olosuhteet, mitä mantereella, joten esimerkiksi ulkoilman kassa tekemisissä olevien LVI-toteutukseen liittyvien materiaalien valinnassa tuli huomioida mm. suolaista meri-ilmaan, pakkasta ja tuulta paremmin kestävät ratkaisut”, Linturi päättää.

Kohdetiedot:

Kohde: Helsingin Merenkulkijanranta
Valmistumisvuosi: 2015
Laajuus: 6 (7) taloyhtiötä ja autohalli
Asiakas: YIT

LVI-suunnittelun toteutus: 2007-2014

Merenkulkijanranta on rakennettu osittain meren päälle.
Merenkulkijanranta on rakennettu osittain meren päälle.
Merenkulkijanrannassa käytetään modernia merivesijäähdytystä.
Merenkulkijanrannassa käytetään modernia merivesijäähdytystä.
Merenkulkijanrannassa on useita hyvin erilaisia rakennuksia.
Merenkulkijanrannassa on useita hyvin erilaisia rakennuksia.
Merenkulkijanranta on suunniteltu ja rakennettu porrasmaisesti laskeutumaan rantaa kohden.
Merenkulkijanranta on suunniteltu ja rakennettu porrasmaisesti laskeutumaan rantaa kohden.
Merenkulkijanranta koostuu seitsemästä taloyhtiöstä sekä yhteisestä autohallista.
Merenkulkijanranta koostuu seitsemästä taloyhtiöstä sekä yhteisestä autohallista.

Jaa tämä

Jaa tämä: Facebook Jaa tämä: LinkedIn Jaa tämä: Twitter Jaa tämä: WhatsApp